Don't cry because it's over, smile because it happened.


HomeAboutFanficOneshots










Rilakkuma ♥

Annyeong ! I'm Opie , the owner of this Rilakkuma ♥ blog. Fell free to read my fanfics and oneshots. Just hover the header and click Fanfics.

WARNING ! COPYCATS ARE NOT ALLOWED.

Korilakkuma ♥



Kiiroitori ♥

© 2013 - Skins by IKA.
Big thanks to

Diyaa Dalam Hati Masih Ada Taman ( Part 9 )
written by Opie on Friday 23 December 2011
0 Comments

Assalamualaikum Eartlings =D ... Mkin lme mkin rajin lak nk smbung Fanfic.. Jom Cakidot ! :p



" Astagfirullahalazim. Makin menjadi - jadi budak Diyaa ini. Macam mana dia buli ? " Cikgu Zakiah terkejut. " Ain kena tumbuk dekat lengan tangan kanannya. " jawab pelajar itu. " Kenapa Diyaa buli Ain ? " tanya Cikgu Zakiah lagi. " Diyaa mintak Ain RM50. Kalau Ain tidak bagi RM50 itu , Diyaa akan tumbuk Ain sehingga Ain tidak boleh menulis. " jawab pelajar itu. " Ini tidak boleh jadi. Di mana lokasinya ? Saya akan panggil guru besar. Kes buli seperti ini memang tidak boleh dibiarkan. " Cikgu Zakiah membebel seorang diri. " Di dataran perhipunan , cikgu. " jawab pelajar itu. " Baiklah. Kamu pergi dahulu. Saya akan datang. " kata Cikgu Zakiah. " Baik , Cikgu. " jawab pelajar itu lalu meninggalkan pejabat sekolah itu.

Sementara itu..
" Aduh ! Diyaa , sakitlah ! " jerit Ain kesakitan. " Padan muka engkau. Belagak ketua pengawas ya ? " Diyaa membengis. " Aku tidak belagak ! " jerit Ain berani. " Apa engkau kata ? " Diyaa semakin membengis. Suasana dengan sorakan pelajar - pelajar di situ menarik perhatian Remy dan ' Kongsi Gelap Sekolah ' yang kebetulan berlalu di situ. " Ishh. Apa sudah jadi ? " Remy membebel. Haziq yang paling pendiam di group itu tiba - tiba berlari ke arah tempat yang menarik perhatian Remy. Hatinya tidak senang. Lebih tepat tidak sedap. Seperti sesuatu yang buruk akan berlaku. " Diyaa !! Apa yang engkau buat ini ! " jerit Haziq. Tiba - tiba suasana sepi. Dan didatangi kumpulan wanita ' Gangster Terakhir ' . " Diyaa ! Apa yang sedang kamu lakukan ini ? ! " jerit Pn. Husnah , guru besar sekolah mereka. Diyaa diam. Cuma jari - jarinya sahaja bergerak. " Kamu tahu atau tidak , perlakuan kamu ini sudah melanggar peraturan sekolah ? " kini , Pn. Husnah pula membengis. " Kamu akan saya jatuhkan hukuman buang sekolah ! Saya anggap UPSR kamu tidak lulus ! " Pn. Husnah ialah ibu kepada 7 orang anak. Selalunya , Pn. Husnah terlepas cakap kepada anak muridnya sendiri. Sebab itu di kalangan pelajar membenci dia. Atau selalu gelaran yang pelajar panggil ' Mak Nenek '. " Baik , saya terima semua itu ! Terima kasih ! " jawab Diyaa selamba. Haziq pula menangis. Bukan kerana Diyaa sudah tidak berada di sekolah ini lagi , tetapi sedih kerana Nek Biah mendapat cucu yang gangster ini.

Di rumah Tok Wali..
" Haih Diyaa. Cepat sangat pulang. Tertinggal barang kah ? " tanya Tok Wali terkejut apabila terdapat kelibat Diyaa. Nampak seperti lembaga hitam. " Saya dibuang sekolah. " jawab Diyaa selamba. " Astagfirullahalazim ! Diyaa ! Kenapa engkau dibuang sekolah ? Kalau Nek Biah dengar ini pasti dia sedih ! " jerit Tok Wali. " Saya tidak bersalah ! Saya difitnah ! " Diyaa berbohong , sambil melawan kata - kata Tok Wali. " Diyaa , jika kamu difitnah ataupun tidak tetapi disahkan dibuang sekolah , Nek Biah akan marah pada Tok jika tidak menjaga kamu baik - baik. Tidak kasihan kah kamu pada Tok ? " Tok Wali berpura - pura sedih. " Saya tidak kisah. Jika dimarah , terima. Jangan mahu salahkan orang sesuka hati. " perli Diyaa lalu masuk ke dalam biliknya. Hempasan pintu tadi hampir - hampir membuatkan Tok Wali pengsan. Nasib baik dia tiada sakit jantung. " Maafkan aku , Biah. Aku tidak dapat menjaga cucu engkau dengan baik. " kata Tok Wali di dalam hati.

Sebulan berlalu. Nek Biah masih tidak sedar dari komanya. Orang koma bukannya tidak sedar dalam seminggu dua minggu. Tetapi berbulan - bulan. Ada juga yang koma sehingga 5 tahun. Kerana apa pun tidak pasti. UPSR pula lagi 4 bulan. Haziq hilang tumpuan. Tumpuannya hanya dilekatkan dengan Nek Biah. Setiap hari dia menuggu Nek Biah bangun dari komanya. Tetapi sia - sia. 

" Haziq mahu ikut Tok pergi melawat Nek Biah " kata Haziq kepada Tok Wali. " Tidak boleh , Haziq. Kamu harus belajar. UPSR kan lagi 4 bulan. Bukan 4 tahun. " Tok Wali menghalang Haziq. " Tetapi Haziq mahu bantu Ne Biah bangun dari komanya. Dia pasti rindu Haziq. " Haziq tidak berputus asa. " Haziq , ini arahan Nek Biah , bukan Tok. Kamu sayang Nek Biah ? Kamu patuhi sahaja arahan Nek Biah. " itu sahaja alasan paling berkesan untuk Haziq. " Baiklah. Saya tidak mahu ikut. " Haziq sedih. " Bagus. Seperti ini cucu Nek Biah. Baik. " Tok Wali tersenyum. Haziq cuma memberikan senyuman pahit. " Tok pergi dahulu. Assalamualaikum. " Tok Wali mengakhirikan perbualan antara mereka. " Waalaikummussalam. " jawab Haziq.

Di hospital..
" Biah , bangun la. Cucu kamu menunggu itu. " Tok Wali memujuk Nek Biah supaya bangun dari komanya. Tiba - tiba , salah satu daripada jari Nek Biah bergerak.Tok Wali terkejut. Daripada satu jari sahaja , semua jari bergerak. " Nurse ! Nurse ! " Tok Wali menjerit terkejut.

Bersambung..

:p

Labels:

Post a Comment